A mai blogposztban a 10 leggyakoribb hibáról szeretnénk mesélni neked a nyelvtanulásban. Ezek olyan hibák, amelyek sokkal nehezebbé teszik az emberek számára a hatékony nyelvtanulást.
Ezt a 10 leggyakoribb hibát fogjuk végig elemezni. Steven Kaufmann véleménye és tapasztalata szerint, ha ezek közül a hibák közül néhányat (vagy mindegyiket) el tudod kerülni, akkor sikeresebb nyelvtanuló leszel.
Rengetegen várják el, hogy néhány hét alatt megtanulják a nyelvet, és vannak rendszerek és emberek, akik, gyors sikert ígérnek, és persze nem érik el ezt a célt. És akkor az emberek azt gondolják, nos, egyszerűen nincs tehetségem a nyelvtanuláshoz. Ez részben annak is köszönhető, ahogyan a nyelveket az iskolában tanítják, ahol a tanulók közül sokan nem motiváltak, ahol a hangsúly a vizsgákon való megfelelésen van, és így az emberek meggyőződnek arról, hogy nem tudnak tanulni. De az egyik oka annak, hogy az emberek azt hiszik, hogy nem tudnak tanulni, az, hogy irreális elvárásaik vannak. Az első hiba tehát az, hogy ne legyenek irreális elvárásaid. Ez időbe fog telni.
Akár egy szót, akár egy kifejezést, akár egy nyelvtani mintát tanulnak meg az emberek úgy gondolják, hogy ezeket a dolgokat csak használni és felismerni kell tudni. Azonban gyakran elfelejtjük, amit megtanultunk, és ez sajnos a tanulási folyamat része. Sokan felháborodnak, amikor a legalapvetőbb dolgokat is folyton elfelejtik, még akkor is, ha újra és újra találkoznak velük. Ez azonban teljesen normális.
Az emberek rengeteg időt töltenek azzal, hogy megpróbálnak nyelvtani szabályokat memorizálni, vagy grammatikai gyakorlatokat végezni, hogy belefúrják az agyukba a nyelv bizonyos alapvető szerkezeteit. A ragozási vagy deklinációs táblázatokon fúrják magukat, és megpróbálják megjegyezni a különböző esetek, a különböző nemek végződéseit. Persze ez nagyon nehéz feladat.
Nincs semmi baj a tanulással, a gyakorlással. Nincs abban semmi rossz, ha megnézzük a magyarázatokat, példákat látunk, és gyorsan átnézzük a táblázatokat, de ami hiba, az az, hogy azt várjuk, hogy emlékezni fogunk rájuk. Nem fogsz emlékezni rájuk. Ezekre a nyelvtani szerkezetekre vagy esetvégződésekre vagy ragozási formákra példákkal kell majd találkoznod, különböző kontextusokban kell majd használnod őket. Utána még egyszer átnézed a táblázatot, és a magyarázatot, mielőtt lassan, lassan szokásoddá válnak az új nyelv használatában. Azonban még így is hibázhatsz. De az, hogy ezeket a szabályokat és táblázatokat előre megpróbáljuk elsajátítani, véleményem szerint nagy hiba.
Rengeteg tanuló van, aki azt várja, hogy a nyelv azonnal érthetővé válik. Fontos megérteni, hogy a nyelv kiolvasásához időre van szükség, és nem szabad nagy elvárásokat támasztani vele szemben. A köd fokozatosan felszáll, és a nyelv idővel egyre világosabbá válik. Ha ennek bekövetkezését már a tanulás első napjától várjuk, akkor ez csak frusztrációhoz vezet.
Az emberek gyakran túl sokáig maradnak a kényelmes helyzetekben, ez pedig szintén hiba. Bár kielégítő érzés, ha értjük, amit hallgatunk, ki kell lépni a komfortzónából, és kihívást kell keresnünk magunknak érdekesebb, és nehezebben értelmezhető tartalmakkal. Kezdetben a tanulóknak sok ismétlésre van szükségük, és a legjobb, ha olyan tartalmakat használnak, mint a LingQ-nál található Mini Stories, amelyekben sok az ismétlés. Sokan azonban megmaradnak a számukra már könnyűvé vált tartalmaknál, ami nem a legjobb módja a nyelvtanulásnak.
Az emberek azt hiszik, hogy kevés szóval is boldogulnak, legyen szó akár hallgatásról, akár beszédről. Ez egy tévedés. Ahhoz, hogy megértsünk bármi érdekes, jelentős dolgot, vagy ahhoz, hogy egy másik felnőtt emberrel beszélgessünk egy érdekes témáról, valójában sok szókincsre van szükségünk. Még ha be is tudod magad tanítani arra, hogy egy pár dolgot viszonylag folyékonyan tudj mondani kevés szót használva, akkor ez a beszélgetést arra a kis szókincsre fogja korlátozni, amivel már rendelkezel. A másik személyt pedig arra kényszeríted, hogy a saját szűk szókincsed korlátozott tartományán belül maradjon. Így nem fognak növekedni a nyelvi képességeid.
Sokan azt feltételezik, hogy nem kell tudniuk szóban kommunikálni egy nyelv ismeretéhez, mert csak ritkán használják a bizonyos tanult idegen nyelvet. Azért fordulhat ez elő, mert olyan országban élnek, ahol nem beszélik azt a nyelvet, amit tanulnak és hetente csak egyszer-kétszer van lehetőségük arra, hogy használják tudásukat. Az pedig, hogy nem tudnak jól beszélni frusztrálhatja őket.
Ahhoz, hogy jól beszélj, nincs mese, sokat kell beszélned. Ha nem vagy abban a helyzetben, hogy sokat tudj beszélni vagy nem vagy olyan helyen, ahol találkozhatsz az adott nyelvi csoporthoz tartozó emberekkel, esetleg nem lehetsz abban az országban, ahol az adott nyelvet beszélik, akkor a heti két-háromszori beszéd nem teszi lehetővé, hogy elég jól beszélj. Még ha sokat hallgatsz és olvasol is. Persze azért ne legyetek túlságosan igényesek, és ne ostorozzátok magatokat, ha nem beszéltek olyan jól, mint ahogyan azt szeretnétek. Ha gyakran kerülsz olyan helyzetekbe, ahol sokat kell kommunikálnod, a beszéded elég gyorsan javulni fog.
Ugyanezen a vonalon egy másik nagy hiba, hogy az emberek félnek attól, hogy hibáznak, amikor beszélnek, és túl szigorúak magukkal. Akárhogy is beszélsz, légy magabiztos és büszke magadra. Valószínűleg jobban beszélsz, mint gondolnád, ha kommunikálsz, és a másik személy látszólag érti, amit mondasz, és te is érted, amit ő mond. Küzdesz, hogy megtaláld azokat a szavakat, amelyekre nem emlékszel vagy azokat a szavakat, amelyeket már ismersz? Tudod, de nem találod őket, amikor szükséged van rájuk, mert nyomás van rajtad? Mindez rendben van. Tehát ne féljetek a hibáktól, és ne idegeskedjetek, ha hibáztok. Ezekből lehet tanulni.
Sokan csak más, nem anyanyelvi beszélőkkel beszélnek. Ez lehet egy beszélgetőcsoport Japánban, Brazíliában vagy más országban. Nincs ezzel semmi baj, ha nem tudsz anyanyelvi emberekkel beszélni. De jellemzően ezekben a helyzetekben a használt szókincs skálája korlátozott. A beszélgetés, a témák is korlátozottak. Nagyon gyakran egyfajta teljesítményverseny jellegű szituációvá válik a szituáció. Ez nem valódi kommunikáció. Inkább csak megmutatjuk, hogy mit tudunk a nyelven. Ez nagyon hasznos lehet a kimenet gyakorlására, de végső soron lehetőséget kell találnia arra, hogy anyanyelvi beszélőkkel beszélgethess, ami kihívást jelentenek neked, mert ők szélesebb szókincset használnak, és lehet, hogy más akcentusuk is van.
Az én tapasztalatom szerint anyanyelvi beszélőkkel kell elkezdeni beszélgetni. Gyakran hallják az emberek, hogy sokan panaszkodnak: „Tudod, X nyelvet tanulok. Ha X nyelv anyanyelvi beszélőjével beszélek, ő jellemzően angolul válaszol, és ez nagyon frusztráló és idegesítő.” Gondoljunk bele, ők nem tanárok. Nem azért bíztad meg őket, hogy megtanítsák neked a nyelvet. Ők olyan személyek, akik egyszerűen csak kommunikálni szeretnének.
Ezért a kihívás számodra, mint tanuló számára az az, hogy olyan jól beszélj azon a nyelven, amelyet tanulsz, hogy az illető jól érezze magát. Ha az illető jól érzi magát, a legtöbb esetben inkább a saját nyelvén fog válaszolni neked. És még ha jobb is vagy nála abban a nyelvben, minden joga megvan ahhoz, hogy azt mondja: „Gyakorolni akarom az angolomat”. Ahogy te is gyakorolni akarod a franciát, vagy akármilyen nyelvet, a németet vagy a kínait. Tehát, ha elég anyanyelvi beszélővel találkozol, elég sokan fognak válaszolni azon a nyelven, amit tanulsz, de nem haragudhatsz, ha inkább angolul szeretnének beszélni.
Tehát itt van 10 nagyon gyakori hiba. Ezeket, azt javaslom az embereknek, hogy próbálják meg elkerülni, és ha ezt megteszik, akkor azt fogják tapasztalni, hogy a nyelvtanulási sikerességi arányuk javulni fog.
Ha tetszett a cikk, és szívesen tanulnál velünk, akkor kattints IDE.
További izgalmas tartalmakért kövessetek be minket Facebookon, Instagramon és LinkedInen!
Forrás:
Kaufmann, S. (2023). 10 Language Learning Mistakes You’re Probably Making (And How to Fix Them) [YouTube Video]. In YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=AKbFGGAOEoU
Kommunikációs Munkatárs
(diákként őt keresd)
Kommunikációs Munkatárs
(diákként őt keresd)
Operatív Munkatárs
(technikai probléma esetén őt keresd)
Tolmácsolási Üzletágvezető
PR és kommunikációs menedzser
Utazási Üzletágvezető