A héten a kolléganőmmel, Kövér Tímeával beszélgetünk arról, hogy az ország tanártársadalmának miért alacsony az önbecsülése, és hogy függ ez össze a társadalmi megítéléssel, valamint mennyire befolyásolja ez a magán nyelvórák díjszabását.
Tapasztalataim alapján az ország tanártársadalmának alacsony az önértékelése. Ennek számos oka lehet, de meghatározó szerepe van ebben az alacsony béreknek, és a társadalmi elismerés hiányának.
A férjem pedagóguscsaládból származik és főállású magántanár, jómagam is tanár vagyok, így számos kollégával találkoztam az évek során. 3 gyermekem eddigi, 13 éves tanulói pályafutása alatt szülői oldalról is sok tanárt ismerhettem meg.
Hogy mi a közös bennük? Leginkább az, hogy nagy többségben sokkal jobb és értékesebb emberek, mint ahogy magukat látják. Magyarországon lesajnálják és alulfizetik a tanárokat, a nyugati társadalmakban megbecsült középosztálybeliként tartják őket számon. Ezekben az országokban az oktatás gyermekközpontú, és a tanároknak minden lehetőséget megadnak a fejlődésre. Nálunk ez jelenleg csak vágyálom.
Sokak szerint tanárnak lenni könnyű munka. Aki már tartott órát 30+ fős osztálynak, az tudja, hogy elképesztően leszívja az ember energiáit, nagyon kell koncentrálni, rengeteget kell készülni, főleg annak, aki a pályája elején jár. Ha pedig kritikus tinédzserekről van szó, akkor az önbecsülésünk a tét. A pandémia alatt szülőként belecsöppentem az elsős kislányommal az online oktatásba. Őszintén megmondom, hogy azóta nagyon felnézek a tanárnénikre. Én csak segítettem az egy szem gyermekemnek az online felületek használatában, és alkalmanként rászóltam, ha elkalandozott, de így is teljesen kimerültem a nap végére. De a tanárnéni végig türelmes maradt, és állta a sarat.
Az elmúlt évek történései mind a diákokat mind a szülőket sok nehézség elé állították. Jelen beszélgetésünknek nem tárgya, hogy milyen a közoktatás helyzete, de mivel egyre nagyobb a tanárhiány, egyre több órát nem szaktanár tart, és még sorolhatnám…, így a tanulók sok esetben magukra maradnak a problémáikkal. A felnőttek között is egyre többen vannak olyanok, akik külföldre szeretnének költözni, vagy a munkájuk révén vált számukra fontossá a nyelvtanulás. Emiatt érezhetően megnőtt a magánórák iránti kereslet.
A mai napig parázsvitákat robbant ki a magántanárok óráinak díja.
Ha egy cipőboltban egymás mellett látjuk a saját márkás terméket és egy prémium márkás darabot, akkor senki nem kérdőjelezi meg, reális-e ekkora árkülönbség. Tudomásul vesszük, és lehetőségeink szerint mérlegeljük, hogy melyik a megfelelő számunkra.
Azonban, ha ugyanilyen mértékű árkülönbséget látunk a nyelvoktatási szektorban, akkor a legtöbben értetlenül állnak előtte. Hát nem ugyanazt a szolgáltatást kapjuk mindkét esetben?
A válasz: egyértelműen nem. Ha valaki folyamatosan képzi magát a diploma megszerzése után, legyen az egy másoddiploma, mesterpedagógusi vagy kutatótanári minősítés, külföldi kint tartózkodás vagy pedagógiai kurzusokon való részvétel, akkor egyértelműen sokkal több hozzáadott értéket képvisel az a tanár, aki ebbe időt, energiát és pénzt fektet. Teljesen jogos tehát, hogy ez meglátszik az általa kért óradíjon is.
Egy Facebookon megjelenő hirdetésnél az érdeklődők nem tudják eldönteni, hogy milyen minőséget képvisel az adott tanár. Egyrészt ők nem értenek hozzá (mert ez egy szakma, és nem, nem mindenki tudja jól csinálni), másrészt nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségű adat. Ilyenkor ajánlatos referenciát kérni, alaposan tájékozódni, mielőtt elkezdünk tanulni egy ismeretlennel.
A jóhírű nyelviskolák által kínált online magánórák esetén a tanuló biztos lehet abban, hogy minőségi oktatást kap, mivel az oda kerülő tanárokat már hozzáértő személyek leinformálták, ellenőrizték a végzettségét, rátermettségét a munkára. Ez egy minőségbiztosítás is egyben, ugyanakkor az árakban is azonnal megjelenik.
Ilyenkor számos olyan kommenttel találkozunk, amiben arról olvashatunk, hogy a szegényebb rétegek számára ez már elérhetetlen. Szögezzük hát le, hogy a magán nyelvórák luxus szolgáltatások. Mostanra már a nyelvtanárok nagy része átlagosan 5-8000Ft-ot kér el egy 60 perces magánóráért. A magasan képzett tanárokkal, nyelvi coachokkal, ritka nyelveket oktatókkal pedig bőven e fölött az összeg fölött tanulhatunk csak.
Akinek ez nem megfizethető, van választása. A csoportos nyelvtanfolyamok sokkal kedvezőbb áron érhetők el. Itt is többféle lehetőség közül választhatunk. A kiscsoportos nyelvoktatás 3-4 fővel egy arany középút. Itt egy óra ára átlagosan 3500-5000 Ft. A nagyobb létszámú csoportok még ennél is olcsóbbak, akár 2000 Ft/óra áron is jelentkezhetünk kurzusokra.
A csoportos oktatásnál azonban már számolnunk kell azzal, hogy lassabb a haladási tempó, és kevesebb a lehetőség a szóbeli kommunikációra az adott nyelven. Amennyiben az órákon nem tudunk részt venni, nincs lehetőség azok pótlására. Valamint előre kell fizetni a fix órás tanfolyamok díját.
A nyelviskolák is haladnak a korral, nemcsak jelenléti oktatást, hanem online csoportos oktatásokat is kínálnak, mert ez sokkal kedvezőbb a diákok számára, hiszen bárhonnan elérhető a tanfolyam.
Mivel egyre többen ismerik fel, hogy használható nyelvtudás birtokában előnyökhöz jutnak, így folyamatosan nő a kereslet a különböző nyelvek, szaknyelvek tanulására. Ezzel párhuzamosan a kínálati oldal is dinamikusan fejlődik. Így legközelebb, ha azzal találkozunk, hogy egy oktató 10000-15000Ft-ot kér el egy óráért, ne hökkenjünk meg, hanem járjunk utána, hogy ezt milyen szakmai tapasztalat indokolja? Mit kapunk a pénzünkért?
Egy kis utánajárással tehát mindenki megtalálhatja a saját pénztárcájának, igényeinek leginkább megfelelő oktatási formát és oktatót.
Tanárok! Ne gondoljátok többé, hogy a ti munkátok nem ér annyit, mint egy 20 perces férfi hajvágás ára, ami a fővárosban már 4000 Ft feletti összeg. Ne gondoljátok, hogy ennyi pénzért még alap, hogy házhoz is menjetek. Merjétek azt mondani, hogy online tanítok, mert a kiszállási díjat senki nem akarja kifizetni. A jelenléti oktatással pedig a diák nem kap több hozzáadott értéket. Csak kisgyermekek tanítása esetén indokolt, de számos jó példát tudok arra is, hogy egyes nagyon képzett kollégák sikeresen oktatnak online akár ovis korú gyerekeket is.
A társadalmi megbecsülés ott kezdődik, hogy te, akinek diplomája, szakmai tapasztalata van, értékeled annyira a saját munkád, hogy diplomás órabért állapítasz meg egy exkluzív szolgáltatásért. Megjegyzem, hogy a diák pedig joggal várja el, hogy ezért számlát is kapjon, és a tananyag teljes mértékben egyénre szabott legyen. Ne kelljen megvásárolnia mindenféle tankönyvet, hanem az oktató rendszeresen küldje el a számára előre elkészített tananyagot.
Természetesen, ha valaki még diák, vagy kevés szakmai tapasztalata van, akkor indokolt az alacsonyabb óradíj, de ilyen esetben az a korrekt, ha ezt jelezzük a tanulók felé.
Ha azonban csak bizonytalanok vagyunk, akkor képezzük magunkat. Egyre több ingyenes pedagógiai képzés érhető el. Nem beszélve a különböző tanári Facebook-csoportokról, ahol nagyon jó látni, hogy a kollégák mennyire segítik azokat, akik kérdéseket tesznek fel, tanácsot kérnek. Legyen a téma egy új tankönyvcsalád, egy megváltozott nyelvvizsgakövetelmény vagy egy olyan tanuló, akivel nehezen boldogulnak.
Merjünk kérdezni, legyünk nyitottak az új módszerek felé, áldozzunk időt és pénzt arra, hogy fejlesszük magunkat. Soha ne elégedjünk meg a jelenlegi tudásszintünkkel, törekedjünk arra, hogy az általunk tanított nyelven rendszeresen kommunikáljunk anyanyelvűekkel. Nézzünk sorozatokat, olvassunk híreket, blogposztokat, szakácskönyveket vagy bármit, ami megfelel az érdeklődési körünknek az általunk tanított nyelven. És ha ezt megtesszük, akkor ne szégyelljünk magasabb óradíjat kérni, mint korábban.
Ha tetszett a cikk, és szívesen tanulnál valamelyik oktatónknál, akkor kattints IDE.
További izgalmas tartalmakért kövessetek be minket Facebookon, Instagramon és LinkedInen!
Kommunikációs Munkatárs
(diákként őt keresd)
Kommunikációs Munkatárs
(diákként őt keresd)
Operatív Munkatárs
(technikai probléma esetén őt keresd)
Tolmácsolási Üzletágvezető
PR és kommunikációs menedzser
Utazási Üzletágvezető