Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon
Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Blog

Hogy tanít egy Neurolanguage Coach®? Interjú Dobrókáné Tóth Olgával

neurolanguage coach Dobrókáné Olga

Ezen a héten Dobrókáné Tóth Olgával beszélgettünk, aki elmesélte miben is más egy Neurolanguage Coach®-csal tanulni egy átlagos – nem coaching szemléletű – tanár helyett.

Mi is az, hogy nyelvi coaching?

Én azzal kezdeném, hogy mi is a coaching, mert bár manapság igen trendi szó, nem mindenki tudja, mit is takar. A coaching egy olyan folyamat, amelynek célja az emberek teljesítményének javítása, és amely a távoli múlt vagy jövő helyett az “itt és most”-ra összpontosít. A coach segítségével az egyén számos készsége fejlődik, és ennek hatására változik meg a szemléletmódja, életminősége.

Ha most ehhez hozzáadjuk a „nyelvi” szót, akkor nyilvánvaló, hogy a fókuszban a nyelvi készségek fejlesztése áll. Van, akinek csak egy-egy speciális területen kell a segítség – gondolok itt például a prezentációs készség fejlesztésére – de van, akinek olyan gátjai vannak, amiket fel kell oldani, mielőtt a tanulási folyamat megkezdődik. Ehhez én még hozzáteszem a „neuro” szót is, hiszen én Advanced Neurolanguage Coach® -ként dolgozom, ami azt jelenti, az idegtudomány területén elért kutatási eredmények segítségével segítjük elő a tanulási folyamat sikerét és oldjuk a tanulóban keletkezett blokkokat, gátakat.

Miben más egy óra egy laguage coach-nál egy átlagos nyelvtanárhoz képest?

Itt, a Magyarország Több Nyelven Beszél csapatában több Neurolanguage Coach® is van. Az a célunk, hogy tudatbarát coaching kommunikáció alkalmazásával egyedülálló és folyamatos partnerkapcsolatot alakítsunk ki ügyfeleinkkel. ICF szabványokat alkalmazunk; egyedi, személyre szabott ütemtervet készítünk minden egyes tanulónak. Minden tanulási folyamatot speciális célkitűzés, akcióterv készítése, motiváció és elkötelezettség feltárása, vezet be – kitűnő coaching modelleket (3Ms, 5Cs, PACT PQC, PROGRESS) alkalmazunk ezekre. A tanulási típus beazonosítása után igyekszünk ennek megfelelő módon fejleszteni az ügyfelet. Az ügyfél, tanuló – ki hogyan szereti nevezni – részese a tanulási folyamat irányításának, kezelésének, így érzelmileg is pozitívan kötődik a nyelvhez.

Mivel hidat képezünk az idegtudomány és a gyakorlat között, a már említett idegennyelvvel kapcsolatos negatív érzelmi hátterek, blokkok feltárásának és feloldásának is teret adunk.

Mennyivel hatékonyabbak az órák egy nyelvi coach-al?

Természetesen a nyelvi coachok nem varázslók, de szerintem óriási különbség van aközött, hogy valakit tanítunk, vagy segítünk neki tanulni, javítani saját teljesítményét. A coaching során ugyan úgy meg kell tanulni a szavakat, gyakorolni kell a nyelvtant, csiszolni a kiejtést stb., viszont nem mindegy milyen módszerekkel, milyen hozzáállással érjük el mindezt. Ez maximálisan egy társas tánc. Csak akkor érhetünk el sikereket, ha az ügyfél ugyan úgy beleáll a zenébe, felveszi a ritmust, és harmóniában van velem. Én nem akarhatom jobban, hogy elérje a célját, mint ő. Minden segítséget megadok, de a felelősséget a saját tanulásáért neki kell vállalni.

Hozzá kell tennem, nem mindenkinél működik. Ha valaki ahhoz ragaszkodik, hogy megmondják neki pontosan mit csináljon, de nem érdekli, mi miért van, akkor ez nem az ő módszere. Van, aki szeret könyvből tanulni, mert az biztonságérzetet ad, egyfajta vonalvezetőként használja. Én azonban úgy érzem, ez korlátok közé szorítja a tanulót.

Milyen pluszt ad egy diáknak, ha nyelvi coach-nál tanul?

Szerintem a legfontosabb, hogy nem egy alá-fölé rendelt tanár-diák viszonyban tanul. Partnerként tekintik, úgy is kezelik, ezáltal részese lesz a folyamatnak. Nagyobb felelőséget vállal, keményebben odateszi magát, garantáltabb a siker. Ez egy felfelé ívelő spirál.

A másik, hogy nem a tananyag van a fókuszban, hanem az egyén. A célja, a motivációja, a fejlődése. Nem a függő beszédet akarom megtanítani neki, hanem azt, hogy hogyan mondja el, mit hallott, mit kérdeztek tőle. Ugyan az, de nem ugyan az, érted? 😊

Miben változtak az óráid mióta coach szemlélettel tanítasz?

A legfőbb célom mindig az, fogy a nyelv iránti elkötelezettséget kialakítsam az ügyfélben. Ez az első! Azt akarom elérni, hogy szeressen meg nyelvet tanulni… Élvezze, hogy ezáltal napról napra több… Legyen büszke arra, hogy mennyit fejlődött… Legyen része az életének… Ha ez sikerül, nyert ügyem van, onnantól kezdve már szárnyalnak.

Én már nem könyvből, hanem saját fejlesztésű anyagokkal dolgozom az ügyfeleimmel. Nem feladatlapokat töltögetünk, nem olvasás-fordítással megy el az óra. Rengeteget beszélünk, még a nyelvtanról is beszélgetünk, azt is kontextusba helyezve gyakoroljuk. Persze, ha valaki kéri, szívesen adok begyakorlós házi feladatokat, és ha valami gond van vele, mindig megbeszéljük.

Nagyon nagy figyelmet fordítok az alapkészségek finomhangolására. Nem csak angolt segítek tanulni, de a módszertanról is beszélünk. Tippeket, trükköket, taktikákat osztok meg a diákjaimmal azzal kapcsolatban, hogyan fejleszthetik az olvasott és hallott szöveg értésének készségét, hogyan írjanak különféle leveleket, esszét.

Téged mi inspirált, hogy nyelvi coach legyél?

Egy nyelviskolában tanítottam angolt, amikor észrevettem, hogy voltak olyan diákjaim, akik egyszerűen képtelenek voltak szintet lépni, mindig ugyan azokat a berögzött hibákat mondják, vagy egyszerűen csak képtelenek voltak megszólalni angolul. Akkor kezdtem keresni a lehetőségeket arra, hogy ezeken a hallgatókon segíteni tudjak.

Hogyan lehet valaki nyelvi coach? 

Tudom, hogy nagyon sok coaching szemléletű nyelvtanár tanít Magyarországon. Több nyelvtanárnak van life coach képzettsége, és a kettőt kombinálva is átható sikereket lehet elérni. Ami engem illet, először Kovács Gabriella és Rajki Csilla alapozó nyelvi coaching képzésén vettem részt, angol és német tanárok számára szervezték. Nagyon szépen felépített képzés volt, igazán hálás vagyok nekik, hogy elindítottak ezen az úton. Aztán rátaláltam a Rachel Marie Pailing vezette Efficient Language Coaching®-ra, és nála szereztem meg először a Neurolanguage Coach®, majd az Advanced Neurolanguage Coach® minősítést. (Azt csak úgy mellékesen jegyzem meg, hogy annyira beszippantott ez a coaching szemlélet, hogy elvégeztem a Life, Business és az Executive coach képzéseket is.)

Tapasztalatod szerint coaching szempontból milyen elakadás a legsúlyosabb?  

Talán az, hogy nem mernek megszólalni, vagy beszélni angolul. Az, hogy miért, talán megérne egy külön beszélgetést, de összegyűjtöttem az eddig előfordult okokat. Érdemes elolvasni, és pipálni, Te hányszor mondtál vagy gondoltál már ilyen mondatokat.

I. Iskolai kudarcélmények

  • visszacseng a fülében a tanár szava:
    • „Sosem fogsz beszélni angolul!”
    • „Ilyen kiejtéssel senki sem fog megérteni!”
    • „Nincs hozzá érzéked.”
    • „Mit lehet ezen nem érteni?”
  • kinevették az osztálytársai, gúnyolták a kiejtése miatt
  • 4/8 év alatt sok tanár váltotta egymást, mind másként tanított, mást követelt; így összezavarodott
  • unalmasak voltak az órák, megszokott monoton feladatokkal
  • csak a nyelvtan volt a lényeg, sosem beszéltek órákon

II. Önkorlátozó, gátló hiedelmek

  • Úgyse fogom megérteni / kifejezni pontosan / megfogalmazni …
  • Már megint elrontottam / felcseréltem / kifelejtettem …
  • Képtelen vagyok emlékezni / megtanulni / elmondani …
  • Sose voltam jó a nyelvekből / tudtam kívülről felmondani …

III. Perfekcionizmus

  • „Majd beszélek, ha már jól tudom a nyelvet.”
  • „Majd akkor keresek beszélgető partnert, ha már jobb leszek.”
  • „Majd akkor olvasok könyvet, ha több szót tudok.”

IV. Önbizalom hiány, szégyenlősség

  • Nem vagyok elég ügyes / gyors / választékos …
  • Mi van, ha nem jól rakom össze / nem értik meg / nem jól ejtem ki / hibásan írom le …
  • És ha kivetnek / lebőgök / lefagyok …?
  • Mit szólnak, ha …?

V. Kifogások

  • Túl öreg / fáradt / elfoglalt vagyok.
  • Nincs időm / pénzem / energiám / egy jó tanár a környéken.
  • Még nem találtam meg a nekem való módszert / tanárt / nyelviskolát.
  • Egyedül unalmas.

VI. Türelmetlenség

  • Már X éve tanulom, és még mindig nem beszélek folyékonyan.
  • Már Y-szor kezdtem újra, de még mindig ugyan ott tartok.
  • Mennyi idő kell ahhoz, hogy…? Mennyi idő múlva fogok …?

VII. Összehasonlítás

  • Mert Ő jobb

Úgy gondolom, ezek azok a kifejezések, amik nem barátai egy fejlődési folyamatnak. Ha úgy érzed, több pont is igaz rád, érdemes egy nyelvi coach-hoz, vagy coaching szemléletű nyelvtanárhoz fordulnod.

Örömteli, eredményes nyelvtanulást kívánok,
Dobrókáné Tóth Olga
Advanced Neurolanguage Coach®

Ha tetszett az interjú, és szívesen tanulnál Olgával kattints IDE.

További izgalmas tartalmakért kövessetek be minket Facebookon, Instagramon és LinkedInen!

Ezek is érdekelhetnek

Nyelvtanulás nomádként - miért fontos az idegennyelvek ismerete?
A helyi nyelv beszélése teljesen átalakítja az utazási élményt. A digitális nomádként való utazás közbeni nyelvtanulás kitágítja a világlátásodat, és létfontosságú készséget is jelent az eszköztáradban. Ma megmutatjuk, hogy miért...
Hogyan igazodjunk ki a magántanárok rengetegében? Interjú Schirrmacher-Gavallér Szilviával.
A héten Schirrmacher-Gavallér Szilviával beszélgettünk arró, hogy milyen magántanárt érdemes választaniuk a nyelvet tanulni vágyóknak. Hogyan találhatod meg a hozzád illő magántanárt? Mitől jó egy nyelvtanár és ez hogyan befolyásolja...
Mit tanulj az angolon túl? A 7 legjövedelmezőbb nyelv, ha az angolt már kipipáltad.
Mindenki tisztában van azzal, hogy egy-egy idegennyelv ismerete előre lendítheti bárki karrierjét. Sokan azt gondoljuk, hogy ha az angol nyelvet magas szinten beszéljük, akkor bárhol elboldogulhatunk. Bár ez valamilyen szinten...